„Niezależny bogaty” czy „nowoczesny rodzic”? Którym z pacjentów aptek jesteś?

Opublikowano: 26 czerwca 2018 - 17:30 Autor: Medyczne Grono

„Niezależni bogaci” rzadko bywają w aptece, w przeciwieństwie do „eleganckich żon”, które są w tym miejscu stałymi bywalczyniami. „Fit młodzi” często kupują suplementy diety i kosmetyki, ale  wydają niewielkie kwoty. Natomiast „Nowocześni rodzice” zostawiają w aptece najwięcej pieniędzy. Kto i co przychodzi do farmaceuty – tego dowiemy się z ogólnopolskiego raportu na temat pacjentów aptek, przeprowadzonego w ramach programu „Apteczne (R)ewolucje”.

Celem powstania raportu na temat pacjentów aptek, było poznanie motywacji jakimi kierują się  oni  podczas wyboru danej placówki. Na podstawie opinii przeprowadzonego przez agencję SW Research w dniach 22-28 grudnia 2017r, poprzez zastosowanie analizy demograficzno – psychograficznej, wyróżniono siedem grup pacjentów:

  1. Niezamożni lokalsi
  2. Przejęci rodzice
  3. Dociekliwe seniorki
  4. Fit młodzi
  5. Niezależni bogaci
  6. Nowocześni rodzice
  7. Eleganckie żony

Dzięki przeprowadzonej segmentacji powstały profile/persony pacjentów, charakteryzujące każdą z  wymienionych grup pod kątem ich preferencji, oczekiwań, celu wizyty w aptece i wysokości wydawanych w aptece kwot. O tym, ważne jest poznanie swoich pacjentów – mówi mgr farm. Anna Kobylińska, ekspert programu „Apteczne (R)ewolucje.

Dla mnie, jako farmaceuty, bardzo ważne jest poznanie pacjenta. Kim jest? Z jakim problemem do mnie przychodzi?Jakie są jego potrzeby, oczekiwania? Ponieważ każdy człowiek jest inny, trzeba podchodzić do pacjenta indywidualnie, dopiero wówczas będą mogła mu pomóc najlepiej jak potrafię. W ten sposób buduję relację na linii farmaceuta – pacjent, jeśli uda nam się nawiązać nić porozumienia, wiem, że do mnie wróci. Znajomość pacjentów, pozwala mi także na sprawniejszą ich obsługę – dodaje mgr Kobylińska.

Największą grupę zbadanych pacjentów, bo aż 26,3 % stanowią „Niezamożni lokalsi”. Pojawiają się oni w aptece okazjonalnie, a na zakupy wydają niewielkie kwoty. Cenią sobie programy lojalnościowe oraz proponowanie przez farmaceutę tańszych zamienników. Na tle pozostałych segmentów, najczęściej zdarza im się zrezygnować z kupna preparatu ze względu na jego wysoką cenę.

„Przejęci rodzice”zazwyczaj przychodzą do apteki z powodu chorób sezonowych i są drugą grupą pod względem wielkości – 19 % ankietowanych.Najczęściej ze wszystkich segmentów kupują produkty dla dzieci tj. pieluchy, kosmetyki, produkty spożywcze i sprzęt medyczny. Są to osoby podatne na sugestie farmaceuty dotyczące zakupu dodatkowych preparatów.

Inną ciekawą grupą badanych są„Dociekliwe seniorki”, które stanowią 17,8% wszystkich respondentów. Ta grupa odwiedza aptekę regularnie. Kupuje dużo leków, zarówno na receptę, jak i bez recepty. Ceni sobie proponowanie przez farmaceutę tańszych zamienników i spontaniczne udzielanie informacji o przyjmowanych preparatach. „Dociekliwe seniorki” używają przeważnie suplementów zaleconych przez lekarza.

Ze wszystkich badanych grup pacjentów, osobami, które najczęściej sięgają suplementy diety i  kosmetyki, są „Fit młodzi” i jest ich 15,1%. W aptece wydają stosunkowo małe kwoty. Najmniej ze wszystkich grup zależy im na programach lojalnościowych. Powodem wizyt w aptece są głównie choroby sezonowe i chęć zakupu suplementów diety.

„Niezależni bogaci” to 10,1% badanych i wbrew pozorom, są to osoby, które w aptece wydają najniższą średnią kwotę z całej grupy. Rzadko bywają w aptece, a jeśli się pojawiają to tylko  konieczne leki. Najmniej ze wszystkich pacjentów zależy im na spontanicznym podawaniu przez farmaceutę informacji o kupowanych produktach.

Natomiast osobami, które wydają w aptekach najwięcej, są pacjenci z segmentu „Nowocześni rodzice”. Jest ich 6,7 %. To właśnie oni najczęściej kupują bez recepty. Bardzo cenią sobie szybkość obsługi w aptece. To entuzjaści suplementów. Są najbardziej zainteresowani zdrowym trybem życia.

„Eleganckie żony” z kolei , to stałe bywalczynie aptek. Najrzadziej ze wszystkich grup wybierają tańszy zamien­ leku, za to kładą duży nacisk na kulturę osobistą obsługi. Często dają się namówić farmaceucie na kupno dodatkowych preparatów i proszą o radę w sprawie użytkowania.

Ogólnopolski Raport badawczy na temat pacjentów aptek został zrealizowany w ramach programu „Apteczne (R)ewolucje. Jest to projekt edukacyjny, skierowany do wszystkich farmaceutów aptek indywidualnych, którego koncepcja koncentruje się przede wszystkim na potrzebach pacjentów– merytorycznych i funkcjonalno – estetycznych, dzięki którym właściciele niezrzeszonych aptek będą mogli skuteczniej trafiać w konkretne oczekiwania pacjentów i tym samym móc stawiać czoło rynkowym wyzwaniom. Program wspierają eksperci, specjalizujący się m.in. w takich dziedzinach jak: komunikacja medyczna, opieka farmaceutyczna w praktyce oraz prawo farmaceutyczne.

O autorze

portal branży medycznej. Najlepsze szpitale, kliniki, oddziały i przychodnie medyczne. Sprawdzeni specjaliści. Chcesz do nas dołączyć? Zapraszamy: WSPÓŁPRACA

Komentuj